Jeden z naszych klientów zajmuje się handlem telefonami i akcesoriami. Z racji na gabaryt towaru i dużą sprzedaż na sklepie internetowym, chciał zoptymalizować sprzedaż pod szybką realizację zamówień. Klient korzysta z części wymienionego workflow, jednak warto ubrać to w sensowny poradnik dla innych i delikatnie rozwinąć.
Każdy rozwijający się sklep internetowy prędzej czy później natrafia na sufit - moment, gdy dalsze skalowanie firmy, z różnych przyczyn, staje się bardzo trudne lub niemożliwe. W większości przypadków dzieje się tak z powodu:
Zastanawiasz się, jak przeskoczyć te i inne przeszkody na drodze do dalszej ekspansji Twojego sklepu? <frame>Jedynym skutecznym sposobem jest automatyzacja procesów, która pozwala skalować biznes pionowo, minimalizować błędy oraz przyspieszać proces realizacji zamówień.<frame> Poświęć kilka chwil na lekturę case study- dzięki niemu dowiesz się:
Obsługa zamówień to główne zadanie sklepu. Jednak nie wystarczy spakować i wysłać produktu do klienta. Trzeba zrobić to w jak najkrótszym czasie i jak najmniejszym kosztem, a to generuje problemy. Chyba, że wiesz jak uporządkować poszczególne elementy tego procesu. Realizacja zamówienia może przebiegać sprawnie i bez błędów, jeśli podążasz krok po kroku za precyzyjną instrukcją. Zobacz, w jaki sposób obsługiwać poszczególne etapy obsługi zamówienia.
Realizacja zamówienia rozpoczyna się od jego przyjęcia gdy informacja o zakupionym produkcie wędruje do <underline>systemu e-commerce lub ERP sklepu.<underline>
Pierwszą czynnością, która zabezpiecza płynność procesu, jest wygenerowanie dokumentu rezerwującego produkt w magazynie. W ten sposób zabezpieczasz go przed wydaniem w innym zamówieniu i eliminujesz ryzyko anulowania zamówienia lub przedłużania jego realizacji, aż do uzupełnienia stanów magazynowych o ten produkt.
Następnie należy nadać zamówieniu status, kierując się kryterium uiszczenia opłaty. W ten sposób podzielisz zamówienia na zapłacone oraz nieopłacone. To z kolei pozwoli rozpocząć monitoring zamówień nieopłaconych i:
Po przyjęciu zamówienia rozpoczyna się główny etap, czyli jego realizacja. Na tym etapie działania przenoszą się do magazynu.
<highlight>Etap 1<highlight> Picker otrzymuje zbiorczą listę produktów z kilku zamówień, które musi zebrać w magazynie. W tym celu skanuje kody kreskowe produktów, co powoduje zmianę statusu zamówienia i otwiera drogę pakowaczowi do rozpoczęcia kompletowania zamówienia i wysyłki.
<highlight>Etap 2<highlight> Wówczas na ekranie przy stanowisku pakowania wyświetla się zamówienie jako całość lub poszczególne produkty wchodzące w skład tego zamówienia. Pakowacz skanuje każdy produkt przed zapakowaniem i odznacza je na ekranie. Dzięki temu proces pakowania produktów staje się bardziej przejrzysty i maleje ryzyko błędnej kompletacji zamówienia (tj. wysłania do klienta innego produktu niż ten zamówiony). System nie pozwala zapakować produktu spoza zamówienia albo spakować zbyt mało lub za dużo sztuk produktów.
<highlight>Etap 3<highlight> Gdy wszystkie produkty zostały zeskanowane i zapakowane, należy określić gabaryt lub liczbę paczek.
<highlight>Etap 4<highlight> Gdy zamówienie otrzyma status “spakowane”, system automatycznie drukuje list przewozowy oraz dokument handlowy:
W tym momencie zamówienie jest skompletowane, zapakowane i czeka na odbiór przez kuriera.
O tym, że paczka czeka spakowana na odbiór przez kuriera, jak i o każdym innym etapie jej transportu, można informować klienta poprzez wiadomości e-mail lub SMS. Jednak firmy kurierskie zazwyczaj korzystają ze swoich własnych systemów automatyzujących wysyłanie powiadomień o statusie przewozu paczki. Dlatego nie jest zalecane, aby dodatkowo tworzyć własne powiadomienia ze sklepu.
Na etapie odbioru paczki przez zamawiającego, można automatycznie ustawić, by w tym momencie wysłać do niego fakturę na adres e-mail. Oprócz tego, można także wysłać do klienta maila z podziękowaniem za odbiór paczki, wybranie naszego sklepu oraz z prośbą o wystawienie opinii o realizacji zamówienia.
<underline>Zwrot<underline> Jeśli produkt nie spełnia oczekiwań klienta, ten może dokonać jego zwrotu. Wówczas status zamówienia zostaje zaktualizowany i w zależności od warunków zwrotu obowiązujących w sklepie, możliwy jest zwrot pieniędzy do klienta oraz prowizji do marketplace.
<underline>Paczka nieodebrana<underline> Jeśli klient nie odebrał paczki, zamówienie otrzymuje odpowiedni status, a do magazynu zostaje przesłana informacja, aby przygotować dokument, który potwierdzi przyjęcie paczki z powrotem do magazynu.
<underline>Paczka zagubiona<underline> Jeśli paczka zagubi się w transporcie, zamówienie otrzymuje nowy status i jest traktowane priorytetowo. Ważne, aby klient został poinformowany o tym fakcie. Można zautomatyzować ten proces, wysyłając do klienta wiadomość na adres e-mail, jednak ze względu na jakość obsługi klienta, lepiej poinformować go o tym bezpośrednio.
Nie sprzedajemy fotowoltaiki, nie będziemy Cię nękać zbędnymi telefonami jeśli tego nie chcesz. Zawsze staramy się dostarczać wartości naszym potencjalnym klientom.
Potrzebujesz podobnego rozwiązania w swojej firmie? Zostaw kontakt. Nasz analityk dobierze usługę zgodną z twoimi wymaganiami.