Jeden z naszych klientów zajmuje się handlem telefonami i akcesoriami. Z racji na gabaryt towaru i dużą sprzedaż na sklepie internetowym, chciał zoptymalizować sprzedaż pod szybką realizację zamówień. Klient korzysta z części wymienionego workflow, jednak warto ubrać to w sensowny poradnik dla innych i delikatnie rozwinąć.
Każdy rozwijający się sklep internetowy prędzej czy później natrafia na sufit - moment, gdy dalsze skalowanie firmy, z różnych przyczyn, staje się bardzo trudne lub niemożliwe. W większości przypadków dzieje się tak z powodu:
Zastanawiasz się, jak przeskoczyć te i inne przeszkody na drodze do dalszej ekspansji Twojego sklepu? Jedynym skutecznym sposobem jest automatyzacja procesów, która pozwala skalować biznes pionowo, minimalizować błędy oraz przyspieszać proces realizacji zamówień. Poświęć kilka chwil na lekturę case study- dzięki niemu dowiesz się:
Obsługa zamówień to główne zadanie sklepu. Jednak nie wystarczy spakować i wysłać produktu do klienta. Trzeba zrobić to w jak najkrótszym czasie i jak najmniejszym kosztem, a to generuje problemy. Chyba, że wiesz jak uporządkować poszczególne elementy tego procesu. Realizacja zamówienia może przebiegać sprawnie i bez błędów, jeśli podążasz krok po kroku za precyzyjną instrukcją. Zobacz, w jaki sposób obsługiwać poszczególne etapy obsługi zamówienia.
Realizacja zamówienia rozpoczyna się od jego przyjęcia gdy informacja o zakupionym produkcie wędruje do systemu e-commerce lub ERP sklepu.
Pierwszą czynnością, która zabezpiecza płynność procesu, jest wygenerowanie dokumentu rezerwującego produkt w magazynie. W ten sposób zabezpieczasz go przed wydaniem w innym zamówieniu i eliminujesz ryzyko anulowania zamówienia lub przedłużania jego realizacji, aż do uzupełnienia stanów magazynowych o ten produkt.
Następnie należy nadać zamówieniu status, kierując się kryterium uiszczenia opłaty. W ten sposób podzielisz zamówienia na zapłacone oraz nieopłacone. To z kolei pozwoli rozpocząć monitoring zamówień nieopłaconych i:
Po przyjęciu zamówienia rozpoczyna się główny etap, czyli jego realizacja. Na tym etapie działania przenoszą się do magazynu.
Etap 1 Picker otrzymuje zbiorczą listę produktów z kilku zamówień, które musi zebrać w magazynie. W tym celu skanuje kody kreskowe produktów, co powoduje zmianę statusu zamówienia i otwiera drogę pakowaczowi do rozpoczęcia kompletowania zamówienia i wysyłki.
Etap 2 Wówczas na ekranie przy stanowisku pakowania wyświetla się zamówienie jako całość lub poszczególne produkty wchodzące w skład tego zamówienia. Pakowacz skanuje każdy produkt przed zapakowaniem i odznacza je na ekranie. Dzięki temu proces pakowania produktów staje się bardziej przejrzysty i maleje ryzyko błędnej kompletacji zamówienia (tj. wysłania do klienta innego produktu niż ten zamówiony). System nie pozwala zapakować produktu spoza zamówienia albo spakować zbyt mało lub za dużo sztuk produktów.
Etap 3 Gdy wszystkie produkty zostały zeskanowane i zapakowane, należy określić gabaryt lub liczbę paczek.
Etap 4 Gdy zamówienie otrzyma status “spakowane”, system automatycznie drukuje list przewozowy oraz dokument handlowy:
W tym momencie zamówienie jest skompletowane, zapakowane i czeka na odbiór przez kuriera.
O tym, że paczka czeka spakowana na odbiór przez kuriera, jak i o każdym innym etapie jej transportu, można informować klienta poprzez wiadomości e-mail lub SMS. Jednak firmy kurierskie zazwyczaj korzystają ze swoich własnych systemów automatyzujących wysyłanie powiadomień o statusie przewozu paczki. Dlatego nie jest zalecane, aby dodatkowo tworzyć własne powiadomienia ze sklepu.
Na etapie odbioru paczki przez zamawiającego, można automatycznie ustawić, by w tym momencie wysłać do niego fakturę na adres e-mail. Oprócz tego, można także wysłać do klienta maila z podziękowaniem za odbiór paczki, wybranie naszego sklepu oraz z prośbą o wystawienie opinii o realizacji zamówienia.
Zwrot Jeśli produkt nie spełnia oczekiwań klienta, ten może dokonać jego zwrotu. Wówczas status zamówienia zostaje zaktualizowany i w zależności od warunków zwrotu obowiązujących w sklepie, możliwy jest zwrot pieniędzy do klienta oraz prowizji do marketplace.
Paczka nieodebrana Jeśli klient nie odebrał paczki, zamówienie otrzymuje odpowiedni status, a do magazynu zostaje przesłana informacja, aby przygotować dokument, który potwierdzi przyjęcie paczki z powrotem do magazynu.
Paczka zagubiona Jeśli paczka zagubi się w transporcie, zamówienie otrzymuje nowy status i jest traktowane priorytetowo. Ważne, aby klient został poinformowany o tym fakcie. Można zautomatyzować ten proces, wysyłając do klienta wiadomość na adres e-mail, jednak ze względu na jakość obsługi klienta, lepiej poinformować go o tym bezpośrednio.
Nie sprzedajemy fotowoltaiki, nie będziemy Cię nękać zbędnymi telefonami jeśli tego nie chcesz. Zawsze staramy się dostarczać wartości naszym potencjalnym klientom.
Potrzebujesz podobnego rozwiązania w swojej firmie? Zostaw kontakt. Nasz analityk dobierze usługę zgodną z twoimi wymaganiami.